lørdag, juli 17, 2010

Tja

Fredagens konkurrence var lidt af et show. Meteorologen havde forecastet CU og INGEN CB, men det blev nærmest lige omvendt. 2:30 timer AAT. Allerede inden åbning af startlinie for std. lå der en CB og spærrede mod 1. sektor. Bare det at holde sig flyvende inden start blev en opgave i sig selv og der var mange omstarter og også enkelte der blev fanget af at der blev lukket for starterne (3 timer efter 1. start).

Jeg fløj på et tidspunkt ud i Martin dalen og mødte der en enkelt anden std. klasse flyver (Kawa). Vi kunne komme i 2000m, men anede ikke hvad der var den beste udnyttelse af højden.

CB'en mod første sektor var efterhånden ved at gå i opløsningen for bare at efterlade et stort vådt område unden nogen form for synlig konvektion. Der var ingen rapporter om blue termals / tørtermik, så vi skulle helst have små synlige tegn på CU inden vi kastede os derud.

Jeg tærsklede på et tidspunkt hvor jeg var i nærheden af startlinien, men velvidende at jeg bare måtte gå i holding hvor jeg nu kunne finde lidt løft. Jeg prøvede 3 gange at glide mod 1. sektor, men det var totalt smørluft, så jeg (og Jan også) fløj tilbage mod synlig løft og de sparsomme CU der stadig poppede lige vest for Prievidza. Vi lå vel i holding 20 km ude, efter at have startet, i ca. 1-1 1/2 time.

På et tidspunkt kom vi i 1800m og gled nu mod 1. sektor ved Trencin. Sektoren blev vendt uden et enkelt bip fra variometer og kursen blev ny sat mod eneste synlige CU i hele området. Den lå på vej ned mod Nitra og Zobor bakke. Den kvitterede dog med at gå i opløsning som vi gled ind under den.

Der lå allede en del andre std. klasse fly som nok havde samme historie at fortælle - overlevelse. Jeg valgte at flyve op mod Partizanske flyveplads og landede der i let regn fra en døende CB.

Netop som jeg havde forladt de andre fandt de lidt stig der kunne give dem lidt flere kilometer mod 2. sektor, inden de også kom og landede på Partizanske. Bl.a. landede jeg sammen med Peter Hartmann (som også har været dagsvinder). Han kunne berette kan gik "tidligt" for kun at kæmpe for at holde sig i flyvende i området mellem Nitra og Partizanske. Det havde han brugt over 1 time mellem 400-600m. Tomas Suchanek gik 25 minutter før mig for bare at glide direkte i jorden.........

Mange piloter havde bedt deres team-captains konfrontere konkurrenceledelsen med om dette var en fait konkurrence (dag)? Ikek for at pive, men jeg synes ikke det var konkurrencevejr. Nuvel, Kawa, Kiessling, Bucthal og de andre klarede skærende, men de er sgu heller ikke af denne verden. De flyver fantastisk og det ser legende let ud når man flyver med dem og kikker på deres tracks efter men har tabt dem fjernt i horizonten. Respekt.

Nu er der briefing igen for denne sidste konkurrencedag. Vejret ser ikke lovende ud. Fugtighed i højde. Let AC og CI på himlen nu, og nu CU toppe brager allertede deropad. Temp. er allerede ovver 30 grader. Pyha.

Jeg håber jeg får tid til at skrive lidt mere udførligt i løbet af 1-2 dage.


It ain't over till the flag drops.
................ så bliv hængende lidt endnu.

Christian