tirsdag, juli 13, 2010

Pyha....

Der er lunt her. Mon ikke der var 34 grader i går...... og fugtigt. Når vi hælder vand på flyverne kondenserer fugtigheden på vingerne.

I går var en spændende dag. Der var forecastet CB'ere. Opgaven i std. var på 370 km rundt om Zilina TMA. Se opgaven på hjemmesiden. Vi skulle først 112 km mod NØ ind i Polen og derefter 65 km vest ind i Tjekkiet. Derefter endnu ca. 65 km ned gennem Tjekkiet mod SV og så 80 km SØ tilbage ind i Slovakiet. Vejret hjemme ved pladsen overudviklede hurtigt og vi havde CB og regn 8 km fra linien. Det lynede ret kraftigt på et tidspunkt.

Jeg gik første gang 13:40, et par minutter efter en stor gruppe. 1. glid gik fint og vi fandt en boble på ca. 2,5 m/s til 1900m. Jeg kom dog i tvivl om jeg havde korrekt afgang da min PDA ikke ville vise TaskSpeed..... Hmmm. Jeg valgte at vende om og flyve hjem og tærskle om og gik igen kl. 13:55 - helt alene og som en af de absolut sidste. Jan kunne dog forvisse mig om at det så godt ud på ruten med meget mindre opbygning CU på i nord.

Nord for Martin var der det smukkeste svæveflyvevejr, så jeg var ved godt mod. Turen ind i og gennem Polen og over Tjekkiet var ellers for start lidt bekymrende for mig da de polske marker er MEGET små og i Tjekkiet var der mange bakker uden egentlige dale. Det så dog ikke så slemt ud da jeg kom dertil og der skulle nok kunne findes en egnet mark hvis det kom dertil. Jeg har det altid bedst med at vide jeg har mulighed for at finde en sikker mark hvis alt skulle glippe. Men det skulle dog slet ikke blive nødvendigt i dag. Termikken var hædedrlig med mindst et par meter i de fleste bobler. Ved 1. vendepunkt mødte jeg allerede hentet nogle fly (Jan incl.) der dog lige havde vendt, så jeg havde på fornemmelsen jeg havde haft et godt 1. ben. På vej til Tjekkiet (stadig alene) ramte jeg dagens boble der gav over 4 m/s til 2500m. Gashåndtaget frem. 2. vendepunkt blev vendt i Tjekkiet og turen gik nu mod SV. På kursen begyndte der nu at stå CB'ere og der var nogle store sorte bamser der gav regn. Det kolapsede bag os, så det var i sidste øjeblik vi kom videre. Jeg havde nu hentet en gruppe på 10-15 fly. Her var Jan også, så gruppen havde jeg hentet ca. 17 minutter på.

Vejret blev mere tricky så det var fint at følges med gaglen. De resterende 150 km blev i en blanding af CB'ere der var ved at kolapse og fimset (tør)termik i lavlandet omkring Trencin og ned mod Nitra. Tempoet gik lidt ned og vi måtte fiske bobler nu som kun gav 0.8 - 1.3 m/s. Jeg var stadig godt lastet og valgte at smide 30 L. Ca. 50 km ude fik vi slutglid i døende termik og slutgliddet gik stille og roligt med 50m+ og MC 1,5. Jeg kom rundt med 109 km/t hvilket jeg er godt tilfreds med taget i betragtning at jeg fløj alene og konservativt (læs: højt) det meste af turen.

Om aftenen havde vi International Evening hvor alle lande diskede op med specialiteter fra deres respektive lande. Mums. Specielt Spanien, Frankrig og Italien var velbesøgt. Pølse, skinke, ost og lækker vin. Høj kvalitet og MASSER af mad. Jeg spiste faktisk så meget at jeg ikke kunne spise morgenmad i morges ;-). (Det kan være jeg får skrevet lidt mere om begivenheden senere)

I dag er main-briefing udsat til 10:30 (lige om lidt). Det er igen meget fugtigt og varmt. Der er ikke kommet gang i termikken på samme måde som tidligere dage. Følg med på hjemmesiden.

Jeg iler.

Christian