lørdag, juli 03, 2010

6. træningsdag

Godmorgen. I går var 6. træningsdag. Jeg havde på forhånd valgt at tage det roligt og prioriterede at nusse lidt med flyveren. Der blev vokset, renset og sat nyt tape på over mylaren. Jeg trak først ud efter feltet var slæbt op og startede ca. 15 minutter efter sidste ordinære start.

Jeg havde endnu ikke besluttet om jeg ville flyve dagens 3 timer AAT eller udforske lidt på egen hånd. Jeg blev smidt af i 600 m over flyvepladsen som er i 260m og så begyndte jeg elllers at kæmpe mig op. EC var tungt lastet og termikken svag, så det tog næsten en time at komme i ca. 2300m.

Jeg valgte at flyve opgaven. I sektor var mod vest og jeg fløj helt ud i den vestlige del af konkurrenceområdet ca. 70 km. vest for Prievidza. Det gik fint stærkt og jeg holdt god fremdrift. Jeg var helt alene da hovedfeltet af std. klassen var gået ca. 30-45 minutter før. Jeg var godt tilfreds og holdt ca. 125 kmt på de første ca. 140 km. Jeg var ved at tænke at dette kunne blive stort.

De næste sektorer lå øst for Martin dalen og der var 2 sektorer nord for Martin. Nu blev termikken mere uregulær og det var tydeligt at der ikke var så meget gang i termikken som tidligere. Det gik dog nordpå og da jeg vender mod nord har jeg stadig over 113 kmt.

Skyerne ser fine ud, men termikken virker slet ikke på samme måde mere. Jeg flakser lidt rundt og begynder at flyve sydover i 1200-1500 m. Der var ikke meget arbejdshøjde og jeg drejer i meget for at finde lidt stig der lige kan mig 200m mere. Jeg har gnebent slutglid hjem til Prievidza men skal jo også lige vende sidste sektor ca. 38 km syd for Prievidza.

Jeg sigter mod sidste sky på kursen. Den er tydelig ved at gå i opløsning og levner ikke meget håb for en regulær boble. Jeg begynder at kurve ca. 200m og terræn (bakkeram mellem Prievidza og Martin dalen). Til at starte med giver boble 0.5 m/s. Jeg mangler mindst 1000m !!!!. Jeg søger lidt rundt og efter 16 lange minutter retter jeg ud i 2200 m og går på slutglid. Min hastighed er nu faldet til sølle 94 km/t. På slutgliddet får jeg dog den samlede hastighed på på 100 km/t. Men det var jo langt fra de 120+km/t jeg havde på første del af turen. Jeg kommer hjem 20 minutter over tid. Dagsvinderen (Steven Raimond) kommer hjem med 121 km/t. Det var helt tydeligt at jeg var kommer for sent afsted. Termikken blev mærkbart svagere på den sidste del af turen og skyerne gik i opløsning. Jo - dagen nærmede sig sin afslutning. Da jeg lander 17:36 er der ikke meget termik tilbage, så det er nok ikke med at vente for meget med at starte ud på opgaven - i hvert fald ikke i varmluften.

Men det var en god dag og jeg fik set lidt mere nyt terræn.

I dag skal vi ikke flyve. Der er åbningsceremoni. Dagen starter dog med Safety-briefing for alle kl. 9:30 og så er der flyveshows og meget mere. Kl. 16 er der officiel åbning med taler osv.

Anders er på vej og vi forventer ham her i løbet af eftermiddagen.

Jeg kan ikke garantere jeg kan få skrevet hver dag under konkurrence, men vi se om jeg ikk ekan få Anders til at skrive lidt i ny og næ mens vi flyver.

Solen skinner og temperaturen kravler op mod de 30 grader igen. Hav en god dag.

Christian

1 Comments:

At lørdag, juli 03, 2010 9:21:00 AM, Blogger Birgitte og Jørgen said...

Hej Christian

Det er rigtig dejligt, at du giver dig tid til at skrive.

Hils Rasmus mange gange og held og lykke til jer alle.

Hilsen Jørgen og Birgitte

 

Send en kommentar

<< Home